Friday, April 3, 2009

Smoking

Tomorow im going to discuss/giving a talk to people (benanya just like a simulation for future) about smoking. So before im going to talk(which is an exam!!!) let me 'talk' here first.



Asmkm dan Slmt pagi bpk2,ibu2 dan adik2 sekalian
Hari ini sy akan membrikan sebuah penyluhan yang bertajuk MEROKOK.
Sampai di saat saya di sini pada pg ini, berpuluh2 jenis rokok, berjenis2 merek dihasilkan untuk dipasarkan di negara ini. Sampai di saat ini juga berjuta-juta malah berbillion manusia di dunia ini menghabiskan uang, ke toko membeli rokok dari umor sekecil 7 tahun hinggalah ke kakek2 berumor 70tahun.
Jadi kira2 mengapa sih orang merokok?
Pertamanya kebanyakan anak2 remaja yang mula merokok ini ditawarin oleh teman2 di sekitar. Samada di sekolah maupun di mal2, mereka dtawarin dan mereka langsung menerimanya tanpa memikirkan apa akibat dari merokok itu sendiri. Yang keduanya kerana mereka ingin coba2. Anak2 remaja ini terutama yang berumor dari 10-15 tahun gemar melakukan sesuatu yang baru, mereka suka mencoba sesuatu yang belom pernah mereka lakukan. Mereka ingin tahu apa sih rasanya merokok. Tahu atau tidak, rokok itu sgt addict, sekali cuba pasti mau lagi. Dan bila sudah coba,bukan gampang kita mau berenti. Kemudian, perokok ini merasakan dirinya keren banget klu merokok. Ndak tahu dimana kerennya tapi pokoknya mereka merasakan diri mereka kelihatan lebih bagus klu merokok. Dan sebab seterusnya yang membawa kepada merokok adalah stress. Mereka pikir dgn merokok, stress akan hilang. walhal dgn merokok mereka akan lebih terpapar kepada pelbagai lagi penyakit. Percayalah, tidak ada satupon kebaikan jika kita merokok. Mengapa saya bicara sedemikian? Mari kita lihat kandungan rokok itu sendri. bla.....bla..... pnat weh!
Kemudian kita lihat pula apa dampak ataupon kesan dari merokok kepada kesihatan diri kita.
Dengan merokok kita lebih berisiko untuk mendapat penyakit jantung seperti artesclerosis yang mana lemak2 bertumpuk di dalam salur darah dan menyebabkan darah kita tidak dapat mengalir dengan baik. Rokok juga menyebabkan dinding jantung kita menjadi keras. dan ini boleh mnyebabkan jantung kita berenti bekerja suatu hari nanti....
dem byk gler dampak merokok nieh.... bla..bla... sempat ke x nak ckp sume nie esok dlm 15minit jer.. huuu
Namun begitu, bpk2 ibu2 adik2 sekalian jgn risau. Kepada yang skarang ini merokok dan merasa untuk berenti merokok, itu tidak mustahil!!
Yang pertma bpk2 harus berjanji dgn diri xnak merokok lagi. Tanamkan dlm diri utk membenci rokok. kuatkan smangat dan slalu ingt akan niat bpk ini. kemudian usaha. ya, saya tahu dan saya percaya bukan gampang utk berenti merokok tapi tidak mustahil!! saya dulu juga perokok tp skarang sudah tidak merokok lg. Jadi gini, klu dulu bpk merokok 20 btng sehari, sekarang kurang kan kepada dos yg lebih kecil. beli dos yang punya 14 btng. ndak pape sedikit saje perubahan tp yang pasti harus ada. kerna usaha kita ini berperingkat. Kemudian kasitahu memang teman2, saya ndak mahu merokok lagi. jadi mereka tidak akan tawarin lagi rokok utk bpk2. Kemudian selalu ingt bahwa rokok itu sgt berbahaya utk kesihatan bpk. rokok itu tidak pernah memberikan kebaikan kpd bapak2 malah sering saje menimbulkan masalah kepada diri bpk. Kemudian berdoa. Setiap apa yang kita lakukan, kita mesti berdoa. doa kepada tuhan supaya bantu kita utk meningalkan rokok. tanpa bantuan dari tuhan, usaha kita utk menigalkan rokok hanyalah sia2. Tuhan itu maha kuasa, Dia bisa lakukan apa saja utk tolong kita. dan terakhir kita evaluasi. dalam 2 bulan contohnya, berapa batang rokok yang bisa kita kurangkan.... dan jika ada perubahan, mksdnya usaha kita tadi berhasil dan kekalkan usaha itu sehingga kita benar2 meninggalkan rokok sepenuhnya. fuhh! letih tgn...
Sekarang saya akan menceritakan pula, ap sih keuntungan klu kita meniggalkan rokok.
Yang ppertamanya pastilah kita akan menjimatkan uang kita. Klu sebelom ini, kita gunakan uang utk beli rokok, tp skrang kita bisa kasi uang itu utk anak2 kita yang mau ke sekolah. jadi die bisa beli buku2 di sekolah. kemudian mulut kita pasti menjadi harum. tidak lagi bau busuk kaya' sebelum kita meninggalkan rokok. kita tidak lagi akan slalu batuk2. Kemudian kita juga membantu tulang kita menjadi kuat dgn meninggalkan rokok. Stress juga dpt diatasi dgn meninggalkan rokok. jadi klu stress jgn merokok! sebaliknya buang rokok dan makan permen. kamu pasti dpt rasakan stressnya akn hilang. klu sebelom ini, tekanan darah kita tinggi, sekarang ssuadah meninggalkan rokok, tekanan darah akan menurun. dan yang terakhir kita pasti akan menjadi lebih sihat secara keseluruhannya dan kita akan rasa lebih bertenaga dan tidak lagi cape'2 selalu. tapi semua ini hanya dpt kita rasakan setelah kita berenti merokok. buang rokok jauh2 dari hidop kita. Percayalah setiap sedutan asap dari rokok yang kita hisap sgt membahayakan kesihatan kita. Bantulah diri kita menjadi sihat, berenti merokok. hanya kita yang dapat lakukannya. org lain tidak dpt bantu anda klu anda sendiri tidak mau berenti.
Sekian dari saya utk pagi ini. Jadilah sihat untuk hidup yang bermakna
Asmkm...

Esok dgr cter coas2 akan jadik bpk2 ibu2 tue sume. hope no malaysian coas dtng. klu x abes r....
K r \. nak tidoo dulu.... wish me luck ya tomorow...
Sekian

No comments:

Post a Comment