Monday, March 22, 2010

Kakak doakan saya juga ya... ('',)

Itulah antara kata-kata di akhir pertemuan kami... Adik itu kelihatan sgt beria semasa mengucapkan kalimat tersebut pada aku. Seraya dgn itu, ak berkata iya adek... insyallah. Adik juga berdoa keras2 ya... =)

Adik Nurindah ini aku jumpa baru je pkl 6 ptng tadi kat lontara bedah anak..... Masuk jer ke lontara 2 tue, die langsung perkenalkan nama die Nur Indah. tym tue ktorang tgh cari2 die kat mane sbb die nie pasien KJS dgn Bedah. Pastu die persilakan ak masuk ke kamar die. "Silahkan masuk doc" Senyumannya yang manis tetap terukir biar ianya hampir terlindung oleh perban tumor di matanya itu.... Perban die yang segiempat sama, lebey krng jer dengan saiz air kotak... Kata-kata pertama yang keluar dari anak ini sangat berkesan di hatiku. Dengan keadaannya sebegitu rupa, die masih bisa seceria itu. Masyallah, betapa kuatnya hati budak nie....

Langsung die lari naek atas katil pastu angkat tangan tanda get ready nak kna tensi. Ak cuba bergurau tanya die knp die angkat tgn... die bilng kan dokter mau tensi sy... Pintarnya ini anak. Indah sangat peramah. Die becakap mcm da knal lama dengan aku. Dari namanya, umur, sekolah, tempat tingal, adik die dan mcm2 lagi la... Dan dari bicaranya die bilang die nak jadi dokter bila da besar. Dokter Mata. Katanya nak cari ubat untuk penyakit die.....!!! Berdarau darah saya dengar kata-kata sedemikian dari anak berumur 6 tahun ini. Betapa tingginya semangat Indah. Air mataku tanpa disedari menetes kluar... cepat2 sapu-takut kantoi. =)

Emak die ckp, Indah mula sakit mata sejak umur 4 tahun. Tym tue ad mcm wane kuning kat mata die. tp x syak pape. Pastu demam tinggi. X lama Indah mengeluh die x leh nampak.... mama die pukull Indah sebab die ingat Indah menipu. Pukul punya pukul, ternyata memang Indah ada sakit....

So mak die bwk la pegi jmpa dokter. Tym nie mata Indah da mula merah2 n bengkak sket. 1 thn kemudian mulalah mata die membengkak keluar sedikit demi sedikit. Dokter suruh operasi, tapi sebab x cukup duit, mama die ckp terpaksa delay dulu.

Skunk umur 6 thn nak msuk 7, Indah di opname lagi di Wahidin. CT- scan da amek n dokter ckp, tumor nie d metastase. Diaorg ckp dah xboleh 'diangkat' / operation sebab da effect otak gak. Ye ke? lebih kurng mcm tue r citer dari mak die. Tapi katanya lg dokter mata ckp, boleh jer nak bedah.... tp xtahulah. Tgk hasil biopsy nanti... Kata mama Indah lagi.

Kami pon kemudian laksanakan tanggungjawab kami - follow up Indah. Alhamdulillah tanda vital die sume ok. Semoga Allah swt terus kuatkan hati Indah dan juga hati mama dgn papa Indah. Semoga sakitmu akan dapat diubati dengan sebaik-baiknya Indah. Allah swt senantiasa berada dengan hambanya yang sering ingat dan sering meminta bantuanNya.

Pengajaran - Jom la kita belajar bersungguh-sungguh bia bejaya pastu dapat keje n kita dapat duit yang cukup. So kita tidak akan dibelenggu masalah kemiskinan sehingga menganggu kesihatan kita. Jom la kita bersedekah untuk mereka yang memerlukan... Jom bersyukur dengan nikmat kesihatan yang Allah swt bagi kat kita nie.

Indah baik2 ya syg. Kakak doakan Indah cepat2 sembuh dan dpt pegi sekolah lagi..

1 comment:

  1. salam.
    saya kenal juga adik ni.ketemu masa di poli.sangat pintar dan saya kagum dengan kekuatan hati dia, biarpun matanya sudah terkeluar kerana retinoblastoma.tak tergambar langsung dari riak wajahnya dia sedang sakit yang berat.memang agak sedih bila ibunya bilang tumor itu dah metastaase ke otak.

    moga Allah memberikan jalan yang terbaik untuk adik itu.

    belajar yang terbaik di anak ya, carilah sebanyak2nya ilmu moga menjadi bekalan untuk di depan.

    ReplyDelete